Vietnam story <3

2 mei 2017 - Hanoi, Vietnam

Hoi allemaal,

Daar zit ik dan, in het 2e vliegtuig richting Singapore, hiervoor hebben we er al een vlucht opzitten vanaf Christchurch naar Melbourne. Dat duurde z'n 3.5 uur. Deze vlucht naar Singapore gaat ons 8 uur duren. Lang lang dagje vandaag. Als het goed is komen vanavond om 20.30 aan in Ho chi mihn city. En wat zullen we moe zijn.

Want we hebben namelijk overnacht op Christchurch airport. Daar zaten we in een aprate kamer de air lounge genaamd met alle mensen die overnachten. Er waren beanbags, stroompunten en toezicht. Goed zo je zeggen. Helaas heb ik hier maar 1 tot 2 uurtjes geslapen doordat ze en het brandalarm even rond half 2 snachts wilde uittesten blegh. Alsof dat nog niet erg genoeg was was er ook nog eens iemand in de kamer enorm hard aan het snurken. En last but not least kwam ik erachter dat mijn oorsoppen en oogmasker gewoon in een zijvakje van mijn backpack zat!!! Wat ben ik toch slim, dubbel bah, geen slaap voor Joyce.

De eerste vlucht was opzich zo voorbij, aangekomen op Melbourne airport moesten we weer 2 a 3 uur wachten op onze volgende vlucht naar Singapore.en daar zit ik nu in. Met een grote glimlach denk ik terug aan Nieuw Zeeland, aan alle mooie avonturen die ik daar heb mogen meemaken. En ik ben dan nu ook een beetje zenuwachtig voor wat er gaat komen in Vietnam en Cambodja. Maar ook daar heb ik super veel zin in.

Ik zal vast wel weer even moeten wennen om in Azie te zijn. Straatverkopers die je vanalles willen aansmeren, het rare geld dat 1 euro 24.300 Vietnamese dong is. Pff is toch raar. Wel kijk ik uit naar het goedkope leventje daar. Na het dure Australië en Nieuw Zeeland ben ik blut dus moet ik met mijn laatste centje rond zien te komen de aankomende 37 dagen.

4 april, jeej eindelijk aangekomen in Ho chi mihn, na 3 vluchten te hebben gehad, rn geen slaap, was ik wel even klaar met het reizen, en het enige waarnaar ik echt verlangde op dat moment was een douche en een bed. Maar eerst moesten we onze bagage ophalen & geld pinnen, zo raar je pint hier gewoon 2.500.000 VND omgerekend iets van 110 euro. Maar op het moment dat je al die biljetten in je hand hebt voel je je toch wel een beetje rijk haha.

We hebben een taxi naar ons hostel gepakt. En meteen werden we weer in het Aziatische leven gegooid, de eerste te beste taxi probeerde ons al af te zetten. Maar daar trapte we niet in dus zochten we de volgende taxi, met een meter in de auto. Die hadden we zo gevonden en reed ons richting het hostel. Ook nu zag je meteen weer dat je in Azië bent. Het verkeer hier is gaos, scooters overal , geen regels , je hoort toeters overal en mensen die zomaar oversteken. Welkom back Azië.

Aangekomen bij ons hostel (eco backpackers) heb ik een douche gepakt en ben ik gelijk in slaap gevallen, zo moe was ik.

5 april, om 3 uur s'nachts werd ik wakker en keek ik op mijn klok, het voelde alsof ik klaar was met slapen. Ook welkom Jetleg!! Ik heb nog nooit echt een erge jetleg gehad maar hier voel ik het wel. Ik ben weer verder gaan slapen maar toch word je om het uur wakker.

Ik ben dan ook bij als het 8 uur s'ochtends is en ik mijn bed uit kan gaan. Vandaag hebben Morgan en ik een rustig dagje gehad. We hebben de markt bezocht, ho chi mihn verkent en we zijn naar het oorlogsmuseum van de oorlog tussen de US en Vietnam geweest. Dat was erg interessant maar ook erg verdrietig.

Morgan komt uit de US dus voor haar was het nogal dubbel, wat ik en ook zei heel raar vonden is dat zei van die oorlog in de geschiedenis lessen niks meekrijgt. Het word allemaal heel erg in de doofpot gestopt daar. Omdat de Amerikanen in die tijd echt vreselijke dingen deden met de Vietnamese mensen. Dus dat was wel even heftig om ook te weten te komen.

S'avonds zijn we bij een heel leuk tentje terrecht gekomen om daar wat Vietnamese biertjes te drinken. Omgerekend is hier een biertje € 0.50. Kijk dat is nog eens leuk bier drinken. Na 3 biertjes zijn we weer even terug gegaan naar het hostel om ons op te frissen. Het Aziatische leven is terug en ook het Zweet! Haha je zweet je hier kapot zo heet en vochtig is het hier.

Na een douche zijn we rond gaan lopen voor avond eten en we belande toch weer bij dezelfde tent als waar we eerder de biertjes op hadden. De mensen die deze tent runde waren zo vreselijk vriendelijk dat we het eten ook graag wilde uitproberen.

En wat was het me toch lekker! Ik had fried noodles met veggies en beef jammie, Morgan had een curry met veggies en rijst en het was echt om te smullen.

Na het eten voelde we onze jetleg weer opspelen en waren we allebei zo moe dat we weer vroeg onze bedjes indoken.

6 april, goedemorgen na vanaf 3 uur s'nachts weer elk uur te hebben gezien ging onze gezetten wekker niet af maar werden we wakker om 7 uur s'ochtends. We pakte onze spullen weer in want om 8 uur werden we opgehaald voor onze tour naar de Tunnels. Eenmaal in de bus, werden we voorgesteld aan onze gids, genaamd Mr bean. In het begin was deze vent mega grappig maar na een half uur werd ik zo moe van hem. Met z'n grapjes, verzonnen verhaaltjes en gezang.

Aangekomen bij de Tunnels viel het ook allemaal een beetje tegen. Alles was heel erg opgezet voor touristen. Het was mega druk dus de helft van de tijd stonden we niet bij de ingangen van tunnels maar in het pad en begon mr. Bean weer een verhaal wat maar weer half waar kon zijn.

Geen groot succes dus, rond 13.30 uur s'middags gingen we weer met de bus terug richting Ho chi mihn city. Ik kon niet meer naar die vent luisteren zo irritant vond ik hem. Dus dat deed ik dan ook niet. Oor in oor uit.

Nadat we weer in ho chi mihn waren gekomen hebben we onze spullen opgehaald en zijn we geswitched van hostel. Omdat onze oude hostel niet echt gezellig was en we maar weinig mensen leerde kennen zijn we naar the hangout hostel gegaan. We hebben onze spullen gedropt en zijn opzoek gegaan naar eten. We waren uitgehongerd want we hadden nog geen ontbijt gehad en ook geen lunch dus zijn we naar een hele goede tent gegaan waar je Vietnamese noodle soep kan eten. Dat ging er heel goed in.

Daarna zijn we terug gegaan naar het hostel omdat we daar Harini zouden meeten. Een meisje die we hebben leren kennen in Nieuw zeeland maar die ook in ho chi mihn aan was gekomen en helemaal alleen was. Dus die wilde ons maar al te graag meeten.

S'avonds zijn we weer bij hetzelfde restaurantje beland voor biertjes en lekker eten. Dit keer had ik de rijst met kip en coconut. En dit was ook weer super. Ik kreeg een echte kokosnoot, die gevuld was met rijst, kip, veggies en kokos. Zo lekker, ik ben heel erg fan van Vietnamese eten nu.

7 april, vandaag hadden we een andere tour op de planning namelijk de mekong delta tour. We moesten 2 uur rijden naar de eerste stop. En dit keer hadden we geluk met de gids en kregen we een erg vriendelijke jonge man genaamd Jimmy.

De eerste stop was bij een erg mooie tempel met verschillende grote beelden van Buddha's. Ik had mijn camera nog niet veel gebruikt maar hier heb ik toch wat mooie plaatjes geschoten met mijn camera.

In de bus kreeg ik ontzettend jeuk aan mijn armen, er verschenen steeds meer bulten op mijn armen. Ik werd er gek van. Het waren geen muggenbulten dus ik ging al van het ergste uit. BEDBUGS! 6 maanden lang gereisd zonder problemen en nu ja hoor 3 dagen in Vietnam en dan ook ik moet er aan geloven. Maar voordat ik het zeker kon controleren in het hostel had ik eerst nog deze tour.

Met een bootje hebben we verschillende plekjes bezocht. Een plekje was waar ze kokosnoot snoepjes maakte, de volgende was waar we lunch kregen en verschillende dingen te zien waren zoals krokodillen. De volgende stop kregen we echte honingthee, en kon je een mega slang vasthouden.

Natuurlijk wilde ik dat wel, terwijl iedereen stond te griezelen had ik de mega slang alweer om mijn nek! Crazy Dutchie!!

De volgende stop was de leukste, we werden met z'n alle verdeeld over verschillende kano bootjes. Kregen allemaal een echte Vietnamese punt hoed op onze hoofd en vaarde tussen de groene natuur. Erg mooi en de moeite waard.

Nadat we dat hadden gedaan begon onze terug reis terug naar Ho chi Mihn city. Ondertussen werd de jeuk alleen maar erger. En was ik dus echt niet van plan weer in dat zelfde bed te gaan slapen.

Aangekomen bij het hostel ging ik gelijk naar de receptie om te vertellen dat ze me bedbugs hebben gegeven. Het meisje achter de balie was niet heel erg helpvol en zei dat er iemand mijn bed zou komen controleren. Maar het duurde allemaal zo lang dus ben ik zelf mijn eigen bed gaan controleren en ja hoor. Daar liep er een, een mega dikke vette bedbug. Fijn heb ik weer. Dat word alles wassen en in de droger doen want deze beesten zijn hetzelfde als hoofdluis je neemt ze mee naar de volgende plek. Blegh!

Ik ben terug gegaan naar de receptie en heb mijn geld terug gevraagd. Voor geen goud blijf ik hier. Morgan heeft ook haar geld terug gekregen en kreeg ook jeuk. Ook zei heeft ze. Niet zo erg als ik maar ook heel veel beten.

We hebben onze spullen gepakt en zijn verhuist naar een hotel. Waar we onze eigen privé kamer hebben. Dat is beter.

We hebben al onze kleding in plastic tassen gedaan en zijn opzoek gegaan naar een wasserette. Helaas was het al erg laat en konde we er geen vinden. Dat werd dus wachten tot onze volgende bestemming in Mu nei.

We hebben met z'n drieën ( Harini, morgan en ik) lekker noodle soep gegeten en nog een biertje gepakt voordat we terug gingen naar ons hotel.

8 april, op naar de volgende plek namelijk Mui ne, de busrit duurde ongeveer 5 uur en ik zag voor het eerst in mijn leven een nachtbus. Waar je dus echt in kleine bedjes in de bus ligt. Helaas was het geen nacht maar 8 uur s'ochtends dus slapen were het niet meer. Het is erg grappig en ook best comfortabel.

De bus deed er 5 uur over om van Ho chi Mihn naar Mui ne te komen. En die vlogen om. Ik heb wat muziek geluisterd en wat spelletjes op mijn telefoon gespeeld. Rond de middag kwamen we aan in Mui ne en konde we inchecken in het hostel.

Het hostel zag er geweldig uit. Een mega groot zwembad waar mensen volleybal in aan het spelen waren. Overal lagen mensen te chillen en te zonnen. Een super fijne sfeer dus.

Maar eerst moesten Morgan en ik nog even al onze kleding gaan wassen. We vertrouwde onze tassen niet vanwege de bedbugs die we eerder hadden gekregen. Dus hebben we alles in de was gegooid en onze tassen in mijn flightbag in de zon gezet zodat alles dood zou gaan, als er dan ook iets in zou zitten.

Toen dat ook gefikst was konnen we beginnen met jawel chillen. Lekker zwemmen in het zwembad, met wat verschillende backpackers praten en een potje volleybal meespelen.

S'avonds hebben Morgan, Harini en ik bij een leuk restaurant gegeten met uitkijk op de zee. Helaas was het eten iets minder, maarja je kan nou eenmaal niet alles hebben haha. Daarna hebben we met wat verschillende mensen nog wat drank spelletjes gedaan. Niet dat ik veel heb gedronken, zonde van mijn geld en we hadden de volgende dag een sunrise tour gepland. Dus hebben we het niet te gek gemaakt en zijn gewoon netjes rond een uurtje of 11 naar bed gegaan.

9 april, ring ring ring 04.00 uur de wekker ging voor onze sunrise tour. Lekker vroeg maar ik was klaar wakker. Aangezien ik toch nog steeds elke nacht vanaf 3 uur elk uur wakker word. We hebben onszelf aangekleed en zijn richting de receptie gelopen. Daar aangekomen werden de mensen die de tour deden allemaal opgehaald in verschillende kleine safari autootjes.

Dat was al grappig. Terwijl we stonden te wachten in de auto op een andere jongen die zich verslapen had. Zagen we een aantal backpackers van het hostel, waarmee we het drankspelletje hadden gedaan. Die waren mega dronken en een gast liep zelfs in zn boxer over straat. Haha wat drank wel niet met je doet.

Toen ook de jongen in de auto zat konde we vertrekken. Ze brachten ons naar de zand duinen waar we de sunrise konde gaan bewonderen. Helaas was dat een beetje een teleurstelling, de sunrise was niet echt mooi en ook de duinen waren maar gewoon duinen, niet echt spectaculair. Maarja op naar de volgende bestemming. De andere zand duinen waar je ook vanaf kan sandboarden.

Ik verwachten al niet heel veel, omdat we in nieuw zeeland zulke hoge zand duinen hebben gezien en ook vanaf hebben gesandboard. En ja hoor ook dit viel beetje tegen. De laatste stop was bij een stroming waar je doorheen kon wandelen. Het was een soort beekje in de natuur en je kwam uit bij verschillende bergen die rood en wit waren gekleurd. Dit was wel tof om te zien.

Eenmaal weer terug in het hostel was het 08.00 uur sochtends en hadden we dus nog de hele dag voor onszelf. We hebben dan ook goed gebruik gemaakt van het mooie weer, het zwembad en de eettentjes.

We leerde Sarah kennen een spaans meisje, erg aardig waarmee we ook deze dag hebben opgetrokken. S'avonds hebben we heerlijk met zn 4e seafood gegeten. Dat was smullen!

10 april, ik ben erg enthousiast want vandaag gaan we richting Da lat. Ik heb veel leuke verhalen over Da lat gehoord dus ik ben erg benieuwd. Ook dit was weer een busrit van ongeveer 5 uurtjes maar deze vlogen voorbij.

Dat komt namelijk dat ik Netflix heb uitgevonden op mijn mobiel. Dan kan je als je wifi hebt films of series downloaden en offline kan je die dan kijken. Ik heb dan ook een erg grappige film in de bus zitten kijken genaamd the do over.

Rond 13.00 uur kwamen we aan in Da lat. Bij onze homestay genaamd Cozy Nook. En wat werden we toch vriendelijk ontvangen. Met een lekker kopje koffie en wat gedroogde sinaasappelschillen. Wat echt lekker was. Daarna liet het lieve meisje onze kamer zien en konde we onze spulletjes daarin opbergen. Super leuke kamer was het.

Toen we onze spulletje hadden opgeborgen zijn we de stad gaan verkennen. We hebben pho bo (noodle soep) gegeten bij een leuk tentje. En zijn opzoek gegaan naar een markt. De markt die we vonden viel een beetje tegen dus we hoopte op een leuke night market.

S'avonds hebben we in onze homestay een familiedinner gehad. Waarbij alle backpackers samen een familie maal eten. Erg leuk en je leert ook weer een hoop nieuwe mensen kennen. Met die mensen zijn we later ook de bekende Maze bar gaan verkennen.

De raarste bar die ik ooit heb gezien. Het is letterlijk een doolhof waar je doorheen moet om uit te komen bij een andere bar. Erg cool maar het was jammer dat waar je uitkomt letterlijk een bar is en verschillende zit tafeltjes. Als ze daar een dansvloer hadden gemaakt met een dikke dj dan zou de tent op zn kop staan. We zijn dus al snel weer terug gegaan naar onze homestay.

11 april, vandaag gaan we de canyoning tour doen en wat heb ik er zin in. Helemaal mijn ding om lekker te klimmen en klauteren.

We werden meteen busje opgehaald en voorgesteld aan onze tour gids. 3 Vietnamese kerels die erg aardig en grappig waren. De legde ons eerst de basis uit van het abseilen. Nou ik ken dat allemaal al dus mocht ik het als eerste voordoen.

Nadat iedereen paar keer geoefend had kon het echte werk beginnen en wandelde we naar de rotsen. We hebben verschillende abseilingen gedaan van verschillende hoogtes. En ook een abseil door een waterval heen. Die was wel een beetje scary omdat je ook voor je gevoel best lang onder water bent.

Ook hebben we van natuurlijke waterglijbanen gegleden en van rotsen gesprongen. 3 jongens uit mijn groepje en ik hebben de 11 meter hoge jump gedaan. Erg tof! Dit was dus een erg geslaagde dag.

Rond 15.30 kwamen we terug in de homestay en hebben we een lekker douche genomen. Rond 18.00 hebben we weer een familiedinner gehad.

12 april, vandaag heb ik lekker een alleen dagje gehad. Of ja alleen ik ben samen met Eline een ander Nederlands meisje afkomstig uit Amsterdam een scooter wezen huren om de boel in de buurt te gaan verkennen.

We hebben de elephant waterval gezien en nog wat andere watervallen. Maar het is vooral leuk om de omgeving te zien met de scooter en lekker rond te crossen.

Ook heerlijk was het om weer gewoon even een dag Nederlands te kunnen praten en slap te ouwe hoeren en niet na te hoeve denken over hoe je iets moet zeggen maar gewoon alles eruit kan gooien wat je wil zeggen.

Zn dagje had ik even nodig!

S'avonds zijn morgan, harini, sarah en ik naar de nightmarket geweest. Die viel hier ook tegen dus waren we alweer snel terug in de homestay.

13 april, Goedemorgen allemaal, een lekker rustig ochtendje gehad. Heerlijk ontbijtje gekregen en daarna met zn 4e naar de bakker geweest om wat lekkere dingentjew voor in de bus te kopen. Om 12.00 uur zouden we namelijk de bus hebben richting Nha trang.

We hebben nog even met zn 4e koffie gedronken en afscheid genomen van Harini en Sarah.

5 uur later in een klein busje waarvan de chauffeur als een gek reed. Kwamen we aan in Nha trang. We hoorde verschillende verhalen over Nha trang, namelijk dat het helemaal niet leuk was en vol zat met Russische mensen, maar wij zagen het niet zitten om 17 uur in een bus te zitten dus dit is een mooie tussenstop.

Rond 17.00 uur kwamen we aan in Mojzo hostel. We hebben onze spulletjes in de kamer gedropt en zijn samen de stad ingegaan opzoek naar wat te eten. En ja hoor ook hier merkte je meteen dat er zoveel Russen waren. Elk menukaart was vertaald in het Russisch. Erg lastig als je geen woord Russisch kent haha.

Uiteindelijk hebben we een vietnamees restaurantje gevonden en hebben we de bekende Pho bo op (noodle soep met beef). Ook hebben we hier het goedkoopste bier gevonden. Je hebt hier namelijk een biertje voor 7000 dong dat is ongeveel 0.30 eurocent. Bizar. Het eten in deze stad was wel erg prijzig vergeleken met andere plekken in Vietnam.

14 april, vandaag hadden we een stranddagje op de planning. We willen maar al te graag ons bruin kleurtje terug dus daar gingen we voor. We waren na het ontbijt al vroeg op het strand te vinden en hebben het uitgehouden tot een uurtje of 1. Toen werd het me toch heet.

We zijn een beetje rond gaan lopen door de stad opzoek naar een smootie. Die hadden we al snel gevonden. Een lekkere frisse mango avocado smootie.

Daarna kwamen we langs een erg tof tentje namelijk een winkeltje waar je heel je haren in kan laten vlechten. Zoals de donkere antiliaanse dames in curaçao altijd hadden.

Dat wilde ik altijd al een keer proberen, dus ben ik naar het hostel gegaan, heb een douche genomen en mijn haren goed gewassen. Daarna zijn morgan en ik gaan lunchen bij een lokaal tentje en toen terug gegaan naar het winkeltje waar ze mijn haren zouden in gaan vlechten.

Natuurlijk werd het winkeltje gerund door een Russische dame maar die erg goed was in haar vak. In totaal heb ik daar 3 uur gezeten om heel mijn haar in te laten vlechten. Maar wat ziet het er toch gaaf uit.
En ben er erg blij mee. Dat word een maand geen haren wassen haha.

S'avonds zouden we de nachtbus pakken naar de volgende bestemming Hoi an. We zaten nog geen 15 min in de bus of morgan voelde zich totaal niet lekker. Ze had het gevoel alsof haal keel langzaam dichtging en ze had moeite met ademen en werd daardoor ook paniekerig.

Zo snel mogelijk uit de bus dus. Morgan is normaal helemaal niet kleinzerig dus wist ik dat het menis was. Na veel moeite om uit te leggen aan de chauffeur die geen engels sprak hebben we uiteindelijk een man gevonden in de bus die vietnamees en engels sprak die kon vertalen dat we uit de bus moesten.

En toen stonden we op straat, 6 km uit de stad geen taxi's te zien. We zagen aan de overkan van de straat een steetfood tentje en vroegen of iemand engels sprak. Een man zei een beetje en we vroegen of hij een taxi kon bellen. Nog geen 1 min later stond er een taxi klaar en konden we terug naar het hostel. Met morgan ging het nog niet heel veel beter.

Aangekomen in het hostel waren de lieve meisjes van het hostel erg verbaast dat we terug waren en legde we uit wat er aan de hand was. Een jongen die ook daar zat zei dat morgan zout water moet gorgelen. Dus dat heeft ze gedaan. Na een paar keer voelde ze zich gelukkig beter en hoefde we dan ook geen dokter te bezoeken.

We hebben die nacht nog een nachtje in het hostel geslapen en hebben onze bus verzet naar de volgende avond.

15 april, nou een extra dagje in Nha trang. Met morgan ging het weer beter, we hebben een rustige ochtend gehad lekker uitgeslapen en een lekker ontbijtje gehad. S'middags zijn we naar het strand gegaan en zagen we een mooi plekje ergens op het gras in de schaduw. Hier hielde we het wel uit.

Na een uur daar te hebben gelegen werden we bruut verstoord door een man in pak met een fluitje, hij was niet blij dat we daar lagen dus moesten we onze mooie schaduw plek verlaten mehhh. Uiteindelijk hadden we een mooie plek op het strand gevonden doordat er zoveel hoge hotels langs het strand staan kon de zon er op een plek niet langs en hadden we schaduw op het strand. Erg fijn.

Even later kwam er een heel klein lief vietnamees jongentje aanlopen om even bij ons te komen kijken. We hebben wat high fives gedaan en gespeeld met hem. Ook de ouders van het jongentje waren erg aardig.

Op een moment kwam het jongentje weer aanlopen en ging naast mij op mijn handdoek zitten en legde zijn handje op mijn been. Super schattig, al een echte charmeur. Hier is een mooi kiekje van gemaakt.

S'avonds hebben we sushi gegeten en het nogmaals geprobeerd om met de nachtbus naar Hoi an te gaan. Dit keer was dat gelukt! En het was niet zo erg als ik had gedacht. Ik heb toch best goed geslapen in de bus. Dus het voelde niet als 12 uur. Gelukkig maar!

16 april, rond 7 uur s'ochtends kwamen we aan in Hoi an, daar werden we bestormt door Vietnamese mannen die ons een taxi rit wilde geven naar onze homestay. Uiteindelijk doordat we zeker 4 km van onze homestay af waren hebben we dan ook twee mannen erg blij gemaakt. We werden achterop de scooter naar de homestay gebracht de backpacks stonden tussen de benen van de man. Erg apart maar ook weer een ervaring erbij.

Aangekomen bij Basil homestay werden we meteen erg blij. We werden warm welkom geheten door de eigenaar die ons gelijk een kop thee bracht en ons de kamer liet zien. Het leek wel een hotel zo schoon en mooi. De bedden waren mega groot. De kamer had 5 bedden en een mooie badkamer.

Die dag hadden we de kamer voor onszelf. Erg fijn als je in de nachtbus niet veel hebt geslapen. Wij hebben dan ook een lekker dutje nog gedaan en zijn rond 1 uur s ' middags richting Hoi an city gefietst. Ja ja je leest het goed gefietst. Dat was weer eens leuk om te doen na z'n lange tijd niet te hebben gedaan.

Hoi an staat bekend om een leuke sfeervolle stad, waar auto's verboden zijn en je dus rustig kan genieten van alle kleurrijke straten die verlicht zijn met verschillende lampionnetjes. Ook kan je hier op maat gemaakte kleding, schoen en tassen laten maken voor een goedkoop prijsje.

Morgan heeft dan ook echt leren slippers laten maken en die konde we de volgende dag al ophalen. Omgerekend kosten dat haar 15 dollar.

17 april, vandaag zijn we lekker naar het strand gereden op de fiets en hebben we hier heerlijk een dagje zon gepakt. We hadden twee meiden ontmoet die ook mee gingen Amica van Engeland en Valerie van Duitsland. Dus we waren gezellig met een groepje meiden.

Tegen de avond hebben we met z'n alle lekker gegeten en zijn we naar de nightmarket gegaan. Die was erg cool, overal lampionnetjes en kleurrijke dingentjes dat ik heel wat mooie plaatjes heb kunnen schieten. Ook hebben we morgan haar nieuwe slippers opgehaald en ze waren erg gaaf geworden.

18 april, vandaag hadden Morgan en ik een Lazyday. We voelde ons allebei moe en uitgeput en hebben dan ook niet heel erg veel gedaan. We zijn tegen de avond nog een rondje stad gelopen en hebben bij een leuk restaurantje gegeten maar meer hebben we dan ook niet gedaan vandaag.

19 april, hop hop na z'n lazyday kreeg je wel weer energie en hebben we dan ook samen met de twee duitse zusjes scooters gehuurd om richting Marble Mountain te gaan rijden.

Daar aangekomen hebben we die mountain beklommen en de tempels die daar te zien waren bewonderd.

Tegen de middag zijn we doorgereden naar ons strand plekje en hebben we daar de rest van de middag doorgebracht.

20 april, om 7 uur s'ochtends werden we opgehaald met de bus om richting Hue te gaan. Deze rit ging 5 uurtjes duren. En die vlogen voorbij.

Aangekomen in Hue was het wel zo warm dat je gelijk bedekt was met zweet en de energie uit je word gezogen zo warm was het. We hebben wel bij een leuk eettentje geluncht en zijn daarna onze airco kamer ingegaan. Omdat het gewoon te warm was.

Tegen de avond hebben we avond gegeten bij Jalapinio en een lekkere magarita gedronken want die waren 2 voor 1. Weer terug in het hostel ontmoeten we een zweeds stel waarmee we een tijdje hebben zitten kletsen en kwam Fili meisje die we uit NZ kende ineens binnenlopen. Erg gezellig. Dus hebben we met zn alle even lekker gepraat en 50 cent biertjes gedronken en zijn we daarna lekker naar bedje gegaan.

21 april, vandaag hebben morgan en ik wel een poging gedaan om iets te gaan ondernemen. Ook al was het weer zo vreselijk warm (40 graden). We zijn naar de verlaten stad geweest. En we hadden gehoopt dat het spectaculair zou zijn... nou dat was het dus totaal niet.

We waren daar aan het rondlopen toen we 3 meiden tegenkwamen die al eerder bij ons in de nachtbus hadden gezeten. Dat was wel gezellig maar ook hun vonden er geen zak aan en zijn we dus weer snel naar buiten gegaan. Samen hebben we een drankje gedaan en geluncht.

Tegen 5 uur werden morgan en ik opgehaald met de nachtbus om richting Hanoi te gaan.

22 april, om 5 uur s'nachts kwamen we aan in Hanoi en hebben we een taxi genomen naar ons hostel genaamd Cocoon inn. Daar aangekomen werden we binnengelaten door de nachtbraker. Doordat we daar midden in de nacht aankwamen konden we daar niet meer in een bed slapen dus stuurde ze ons naar de tv kamer waar we daar nog even konden slapen op matjes.

Om 8 uur s'ochtends werden we wakker en zijn we de stad in gegaan op zoek naar breakie en een bakske koffie.

Daarna zagen we dat een een evenement bezig was. Alle mensen waren vrolijk aan het dansen op straat en deden spelletjes.

2 vietnamese meiden zetten ons aan om een grappig spelletje mee te doen en daardoor raakte we aan de praat. Zei wilde erg graag engels leren maar konden op school dat niet echt oefenen. Dus of wij het leuk vinden om met hun tijd door te brengen, engels te praten en dat hun ons de stad lieten zien. Nou prima deal toch. En het was nog erg gezellig ook.

Tegen een uurtje of 2 zijn we terug gegaan naar het hostel om in te checken en even uit te rusten want slapen hadden we afgelopen nacht in de nachtbus niet echt gedaan. Tegen da avond zijn we bij een lekker vietnamees restaurant gaan eten en vroeg ons bedje in gedoken.

23 april, op naar Cat ba Island vandaag. We werden rond 2 uur s'middags opgehaald met de bus die zou ons naar de ferry brengen. De bus rit zou ongeveer 2 uurtjes duren. Deze busrit was het ergste wat ik ooit hetb meegemaakt. Het leek namelijk wel alsof de buschauffeur dronken was zo reed die . Van de ene weghelft naar de anderen. Het was maar goed dat er bijna geen verkeer op de weg was. Want morgan en ik hadden het er niet echt op.

Nadat we eindelijk bij de ferry kwamen was de drama rit nog niet over. We werden met z'n allen plus allemaal locale mensen op de ferry gezet en zaten we tegen elkaar aan op plastic krukjes. De ferry rit duurde 30 min en aangekomen op cat ba island kregen we dan eindelijk wel een fatsoenlijk busje die ons mooi na 1 uurtje rijden afzetten bij onze homestay (cat ba lauder). Het was al 7 uur S'avonds.

We werden vriendelijk ontvangen, ook door mijn kleine lieve vriendje, een klein baby jongentje die daar woonde. Echt super schattig. Dumpte onze spullen op onze jawel privé kamer. En zijn eten gaan zoeken want ik kon al bijna de houte tafel opeten zo honger had ik.

24 april, Goedemorgen Cat ba island, Morgan en ik hebben een scooter gehuurd om de boel te gaan verkennen. Cat ba island is erg mooi om te zien met de scooter. Erg veel mooie natuur, bergen en wegen. Onderweg kwamen we de 6 Nederlanders tegen die ik de avond ervoor had leren kennen in het hostel.

Erg lekker om weer gewoon lekker Nederlands te kunnen lullen. We zijn met z'n alle toen verder gaan scooteren.

S'middags hebben we ook gezamenlijk geluncht en zijn morgan en ik naar het Nationale park gereden. En hun gingen een grot bezoeken.

In het nationale park was er een hike naar de top van de berg die we wilde doen. Eenmaal daar aan begonnen werd morgan zo erg geprikt door de muggen dat ze het opgaf en terug ging. Ik heb deze hike wel gedaan en het was nog best wel pittig. Veel trappen, klimmen en klauteren kwam ik bezweet aan bij de top en zag ik een prachtig uitzicht.

25 april, vandaag gaan we met een boot tour mee om de omgeving van Halong bay te zien. Omdat wij het vanuit cat ba island doen is het maar 15 dollar voor een dagje en normaal kost het iets van 200 dollar. Gekke werk natuurlijk de omgeving blijft hetzelfde.

We hebben heerlijk weer en zijn met zn alle een uur of 1.5 gaan Kayakken. Door deze mooie omgeving. Weer terug op de boot konden we even later ook van de boot afspringen in het water en lekker zwemmen. We kregen een goede lunch op de boot en aan het einde van de dag gingen we naar monkey island. Dat is het ook letterlijk een island met apen en een berg, monkey Mountain die je kan beklimmen.

Dat hebben we ook gedaan maar die berg was alles behalve veilig. Puntige rotsen, glad maar uiteindelijk met een prachtig uitzicht. Waar ze hier zeggen klim die berg op zouden ze dit in Nederland streng afraden kwa veiligheid. Maar he al met al een super toffe dag gehad en weer heel veel mensen leren kennen.

26 apri, om 8.45 werden we opgehaald met de bus om weer terug naar Hanoi te gaan. We keken hier allebei tegenop omdat onze heenreis zo horror was. Gelukkig was de bus, ferry en bus erg goed geregeld dit keer. Geen dronken chauffeur, geen plasic krukjes op de ferry en geen lokale mensen alleen maar touristen en dus goed geregeld.

Tegen de middag kwamen we aan in Hanoi en hadden we weer hetzelfde hostel cocoon inn. We ontmoeten 2 leuke engelse meiden in onze kamer en vroegen of ze mee een lekkere koffie gingen drinken. En dat wilde ze wel. Na de koffie zijn we met z'n 4 naar the prison museum geweest. Dat was best leuk om ook weer gezien te hebben.

S'avonds heb ik met Nick en Iris die ik ken van thuis (strandhuys) afgesproken want die waren ook in hanoi. We hebben samen avond gegeten bij Aubergine en zijn daarna op stap geweest. Dat was totaal niet gepland maar het was een top avond. Ik kwam ook alle nederlanders van Cat ba island tegen dus het was een grote gezellige Nederlandse bende. Dat had ik wel even gemist.

27 april, goedemorgen koningsdag, goedemorgen dikke kater. Die heb ik nog niet eerder in vietnam gehad, goed teken dat het gezellig was geweest slecht teken voor de hele dag. Brakke harrie. Gelukkig hoefde we niet veel alleen S'avonds de nachtbus naar Sapa.

Die nacht in de nachtbus heb ik dan ook erg goed geslapen omdat ik zo moe was. En kon ik dus met frisse moed beginnen aan ons Sapa avontuur.

28 april, aangekomen in sapa om 6 uur s'ochtends werden we ontvangen door allemaal kleine kleurrijke vrouwtjes die buiten de bus stonden. En je hun homestay aan wilde smeren. Ik had via via al een homestay geboekt bij mama shosho. Haar nichtje Do zou ons om 8 uur s'ochtends oppikken bij de kerk in sapa.

Om de tijd te doden hebben we een koffie gedronken en zijn we een ontbijtje gaan eten. Om 8 uur ontmoeten we Do een erg lieve 17 jarige meid. We wachten daar tot de rest van ons groepje compleet was. 3 andere nederlandse meiden, lieke, lot en rosa. En een duits koppel marc en Ronja. Een super leuk clubje waarmee we dit sapa avontuur in gaan.

Namelijk een 5 uur lange wandeling door de rijstvelden, heuvels op heuvels af, modderig en glad. Maar de natuur geweldig gewoon.

Na die 5 uur hadden we lunch bij Do thuis. Erg goed en lekker maar ook zo raar hoe hun leven. Ik zou daar namelijk voor geen goud kunnen wonen. Het is er vies, oud en zwart van de rook waarop ze koken.

Toch een super leuke ervaring. Na de lunch was het nog een uurtje lopen naar onze homestay. Iets meer luxe. We kregen hier S'avonds een heerlijk avondmaal en we hebben allemaal geslapen als roosjes omdat we zo doodmoe waren en de volgende dag wel weer fris en fruitig wilde zijn.

29 april, goedemorgen Sapa, we kregen heerlijke pannenkoeken als ontbijt en die gingen er erg goed in. Vandaag zouden we in totaal 3 uur wandelen. Deze wandeling was een uitdaging want het was er zo modderig en glad dat het erg lastig was om te lopen. Er liep dan ook voor iedere persoon een klein meisje mee die je begeleiden. Die meiden doen dat alleen omdat je dan aan het einde wel iets moet kopen van ze omdat zonder die meisjes je gewoon kei hard op je bakkes gaat zoals me pa en joep dat altijd zeggen.

Aan het einde hebben we dat dan ook gedaan. Ik heb van mijn meisje een leuk kleurrijk tasje gekocht.

S'middags rond 4 uur gingen we weer terug met de bus naar Hanoi. Moe en voldaan van deze geweldige ervaring. SAPA is absoluut mijn favoriet. Ik heb zoveel mooie foto's kunnen maken, we hadden een mega gezellig groepje en het weer zat mee. Een ervaring om niet meer te vergeten.

Tegen 10 uur S'avonds kwamen we aan in hanoi en zijn we naar het hostel gegaan.

30 april, doordat we twee dagen zoveel hebben gelopen en gedaan hebben we vandaag een chill dagje ingelast. Lekker uitgeslapen. Daarna ben ik opzoek gegaan naar lunch want morgan had nog geen honger en kwam ik de 3 nlse meiden tegen van sapa dus hebben we met zn vieren geluncht.

Tegen de avond hadden we al afgesproken om met de sapa groep uiteten te gaan. Dus dat hebben we dan ook gedaan als afscheid. Erg gezellig. En ook gelijk morgan en mij laatste avondmaal in Vietnam want het zit er alweer bijna op.

1 mei, vandaag vliegen we naar Cambodja, weer een nieuw land. Maar we hebben er zin in. S'ochtends hebben we lekker rustig aan gedaan al onze spullen goed ingepakt. Want er moest weer gevlogen worden.

Nadat we dat hadden gedaan zijn we toch nog voor het laatst bij onze favoriete koffietent een koffietje gaan drinken en daarna gaan lunchen bij aubergine. Om 2 uur werden we opgehaald met de taxi om naar het vliegveld te gaan. En om 17.15 zaten we weer in het vliegtuig op naar het volgende en laatste avontuur. Want na deze 10 dagen vlieg ik weer lekker naar het kikkerlandje.

Ik kan niet wachten om mijn ouders mijn gekke broertje, mijn hondje en mijn familie en mijn mafkezen van een vrienden weer te kunnen zien en knuffelen. Maar ook om mijn speciale vriendin Ted nog te kunnen zien! Dat had ik namelijk niet meer gedacht doordat tedje ongeneeslijk ziek is en het een hele tijd geleden niet zo goed met der ging. Het is dan ook een kadootje om haar weer te zien en te kunnen knuffelen.

Wees voorbereid iedereen Joyce gaat jullie knuffelen!!!

Dit was mijn Vietnam avontuur ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn uhum lange verhaal te lezen.

Tot snel allemaal!!!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Peter en Kitty Rijkers:
    2 mei 2017
    onwijs leuk om te lezen .. echt waar ,, je hebt zo veel dingen gezien en mee gemaakt .. wat een ervaring rijker ben je .. ben benieuwd naar combodja.. nog heel veel plezier toegewenst ...
    liefs peter en Kitty
  2. Hannie:
    2 mei 2017
    Wat een leuk reisverhaal heb je weer voor ons allemaal gemaakt. Wij kijken er ook naar uit je weer in onze armen te kunnen sluiten. Ik ben je zolderkamer al lekker aan het schoonmaken zodat je na al die verschillende hostels weer in je eigen vertrouwde kamer in een heerlijk schoon bed (zonder enge bedrust haha) kunt slapen. Geniet van je laatste stukje reizen samen met Morgan. Dikke knuffel van ons X mama
  3. Tedje:
    2 mei 2017
    Wat ben je toch ook een schatje, ben ook superblij jou te mogen knuffelen
    toch een niet verwacht mooi kadootje
  4. Antoon van de Ven:
    12 mei 2017
    Hoi Joyce. Wat een geweldige ervaring.
    Ben je al Thuis?